Din leverantör av herrvästar och accessoarer sedan 2010

Leveransvillkor

Välkommen till vår nätbutik!

Vi importerar och levererar  med flera års erfarenhet högtidsvästar och accessoarer för herrar och pojkar direkt från vår leverantör i England. Våra priser innehåller finsk moms 24 %, vilket innebär att vi tar hand om alla tullformaliteter.

Vi säljer momsfritt till Åland, vilket innebär att våra Åländska kunder sköter förtullningen själva.

Leveranstiden är 4-6 vardagar. Under pågående undantagstillstånd kan leveranser av utlandsbrev och -paket fördröjas till följd av inställda flyg.

Leveranskostnaderna är 6.90 €. Vi använder Royal mails spårbara International Signed for tjänst.

För tillfället avgår beställningarna från England normalt, men under pågående undantagstillstånd kan leveransen av utlandsbrev och -paket fördröjas till följd av inställda flyg.

Beställningar som emottagits under veckoslut eller helger *), avgår i regel följande vardag.
Leveranstiden för brevförsändelser 1-2 veckor. För spårbart paket/brev till Posten 4-6 vardagar.

*) I Storbritannien tillämpas även s.k. "Bank Holidays"/"Substitute Holidays", varvid även affärerna håller stängt och försändelserna avgår senare på grund av detta. År 20201 är dessa dagar: 3.5, 31.5, 30.8, 27.12. och 28.12.

Leverantörens sortiment finnes inte i sin helhet i vår nätbutik, vilket betyder att ni är välkomna att kontakta oss ifall tillönskad färg eller modell saknas. Vi kontrollerar aktuella sortimentet och lagertillgänglighet omgående. Vi besvarar gärna eventuella förfrågningar på adressen sales@kq.fi eller per telefon/ WhatsApp 010 239 3350.

Vi levererar till Finland med iakttagande av följande leveransvillkor

1. Allmänt

Vid samtliga leveranser tillämpas gällande finländsk lagstiftning och därutöver nedanstående avtalsvillkor. Ett avtal anses ha uppstått, när varan är betald och orderbekräftelse har skickats. En lagändring till följd av harmoniseringen av EU-medlemmarnas lagstiftning har trätt i kraft den 13.4.2014  Lagen står att läsas i sin helhet på Justitieministeriets webbsida (Finlex). De centrala punkterna i lagändringen handlar om konsumentens betalningsskyldighet och anmälningsskyldighet i händelse av varuretur. K & Q Trading bjuder dock tillsvidare på returfrakten inom Finland med iakttagande av de undantag som nämns under punkt 1.4 nedan.

1.1 Leveransvillkor

Följande villkor gäller allmänt för samtliga leveranser inom Norden och speciellt för leveranser inom Finland

1.2 Betalningsvillkor och -sätt

Leveransavgiften för beställningssortiment (accessoarer för herrar) är 6.90 €. 

I de angivna priserna (med undantag av Åland) ingår finsk mervärdeskatt (fr.o.m. 1.1.2013 24%). Leverans inom Finland sker i första hand via Posten.
Leveransavgiften läggs till beräkningen innan betalning och orderbekräftelse.

Betalningen sker on-line via Checkout.fi (omfattar finländska nätbanker, krediter och mobilbetalningar), Klarna (faktura, delbetalning) eller Paypal (accepterar kreditkorten Visa och Mastercard eller betalning från eget PayPal-konto).

(Angående betalning i Sverige, se även punkt 2.4.2 nedan.)

1.2.1 On-line via inhemsk nätbank, kreditgivare eller mobiltelefon (Checkout.fi)

Med det inhemska betalsystemet Checkout.fi, betalar du via din egen bekanta nätbank, mobiltelefon eller annan kreditgivare. Vid betalning via egen nätbank tilkommer inga extra avgifter. Angående villkor för övriga betaltjänster, hänvisas till respektive tjänst.

1.2.2 Klarna

Via Klarna kan du betala med faktura eller delbetalning. Du kan läsa mera om Klarna på adressen https://www.klarna.com/fi/. Kreditgivare är Klarna AB (Y-tunnus SE556737-0431).

1.2.3 Kreditkort eller PayPal-balans

Vid betalning med kreditkort använder vi världens ledande förmedlare av kreditkortsbetalningar PayPal, som godkänner bl.a. följande kreditkort: Visa, Mastercard, American Express, Discover, Diners Club med Mastercard samt Electron bankkort (med undantag av Andelsbanken i Finland). Betalning med kreditkort förorsakar inga extra kostnader för kunden emedan försäljaren står för förmedlingsavgifterna. Betalningen sker över en krypterad förbindelse (SSL) via Paypals server antingen med kreditkort eller från eget Paypal-konto. Köparens kreditkortsuppgifter, förmedlas inte till försäljaren som ser endast kundens namn, ordernummer och summan. Ni kan läsa mera om Paypal på adressen www.paypal.com.

1.3 Kontaktuppgifter, orderbekräftelse och leverans

1.3.1 Kundens kontaktuppgifter

Vid postorderförsäljning är fullständiga och korrekta kontaktuppgifter en absolut nödvändighet för att varan skall kunna levereras till rätt person. Ni bör därför alltid uppge ert eget namn, er egen postadress, er fungerande e-postadress och ert eget telefonnummer.

1.3.2 Orderbekräftelse

Vid emottagen betalning, skickas orderbekräftelsen automatiskt till den e-postadress som angivits i samband med beställningen. Ifall ni av någon anledning inte fått orderbekräftelsen trots fullföljd betalning, ber vi er kontakta oss omgående på adressen sales@kq.fi

1.3.3 Leveranstid, specialbeställningar

Leveranstiden för beställningssortiment (accessoarer för herrar) är 4-6 vardagar med spårning. Beställningarna avgår från England i regel samma dag, när vi mottar beställningen före kl 14.00 finsk tid. (må-fre/vardagar). Beställningar mottagna på helgdagar avgår därpå följande vardag. Observera att dessa varor inte kan levereas via SmartPost-automat. De skickas som postpaket till angiven postkontor/-ombud.

1.4 Ånger-, retur- och bytesrätt

 1.4.1 Ångerrätt

Vårt företag följer i sin verksamhet aktuell finländsk lagstiftning, vilken kan läsas på adressen http://www.finlex.fi/sv/ (Konsumentskyddslag 20.1.1978/38, ändrad 30.12.2013/1211).  Ifall kunden önskar returnera en eller flera varor, ska kunden alltid meddela om detta i förväg till  sales@kq.fi senast inom 14 dagar.

- För byten och returer genomförs ett avdrag på 5.90 € för att täcka kostnader.

- För oavhämtade försändelser debiteras i paketerings-, försändelse- och returkosnader ett sammanlagt belopp om 25 euro.

Vi ber dig att beställa enligt behov, inte för nöjes skull! Vi levererar inte ifall utgångsläget är att prova olika storlekar eller färger, med syfte att returnera "icke passande/passliga" varor.

Byten: Vid byten bör kunden meddela om bytet till vår kundtjänst sales@kq.fi och genomföra en ny order så att vi kan beställa bytesvaran omgående från England. Köpesumman returneras omgående vid mottagning av den vara som kommer i retur. För byten och returer genomförs ett avdrag på 5.90 € för att täcka kostnader. Alternativt kan kan du betala kostnaden (5.90 €) per banköverförning.

Ifall kunden önskar returnera varor, ska detta meddelas i förväg till oss per epost till adressen sales@kq.fi och det bör klart framgå vilken order och vilka varor som åsyftas samt anledningen till varureturen. Varorna returneras inom 14 dagar räknat från när kunden meddelat om varureturen.Säljaren återbetalar köpesumman under förutsättning att varan eller varorna är i återförsäljbart skick och att returen och meddelandet därom har skett i enlighet med dessa leveransvillkor. Se närmare detaljer under punkt 1.4.2. Retur av vara. För byten och returer genomförs ett avdrag på 5.90 € för att täcka kostnader.

Ifall kunden önskar annulera en redan bekräftad order, ska detta ske utan dröjsmål. Samtliga meddelanden bör ske per elektronisk post till adressen sales@kq.fi och det bör klart framgå vilken order och vilka varor som åsyftas samt anledningen till varureturen. Ifall varorna redan skickats till kunden, bör de returneras utan dröjsmål, dock allra senast inom 14 dagar räknat från när kunden meddelat om varureturen. För annullerade, levererade försändelser debiteras försändelsekostnader från England (8.90 €) och returkosnadern till oss (5.90 €). Säljaren återbetalar återstående beloppet, under förutsättning att varan eller varorna är i återförsäljbart skick och att returen och meddelandet därom har skett i enlighet med dessa leveransvillkor. Se närmare detaljer under punkt 1.4.2. Retur av vara.

Enligt gällande lagstiftning, uppfyller underlåtenhet att avhämta en vara (t.ex. från posten eller paketautomaten) inte kriterierna för varuretur. Från och med 13.6.2014 debiteras kunden samtliga tilläggskostnader som föranleds av en felaktigt genomförd retur. För oavhämtade försändelser debiteras i paketerings-, försändelse- och returkosnader ett sammanlagt belopp om 20 euro.

Observera! Den lagstadgade ångerrätten finns till för att en postorderkund en likartad möjlighet att bekanta sig med en vara som i en traditionell kvartersbutik., t.ex. i fråga om material, mått och passform. Det är tillåtet att prova att ett klädesplagg passar med vissa undantag.

Ångerrätten upphör genast i något av följande fall:

  • produkten tas i bruk
  • storleks-, pris- eller andra beteckningar avlägsnas
  • produkten förändras eller tvättas
  • sigill öppnas eller avlägsnas *)
  • produkten utsätts för främmande  lukt eller doft **)

**) Av hälsoskäl, får produkten inte ha spår av obehörig lukt eller doft. Produkten måste förpackas och förvaras i sin egen plastpåse och skilt från sådana utrymmen eller andra produkter, där det förekommer lukter från t.ex. djur, tobak, parfym, deodorant eller liknande kemikalier. Notera att redan ett dygns förvaring i samma skåp med t.ex. textilier som varit i kontakt medi parfymerat tvätt- eller sköljmedel är en tillräcklig kontaminationsrisk för att göra varan obrukbar för återförsäljning.

För att undvika onödiga varureturer, innehåller produktbeskrivningarna de viktigaste måtten, så det lönar sig att kontrollera. Vi rekommenderar även att ni alltid följer tvättinstruktionerna. Vår hemsida innehåller generella råd om mått och hur man sköter plaggen, men vi ger gärna ytterligare information.

1.4.2 Felaktig vara eller leverans

Ifall produkten är tydligt felaktig eller om ni fått en annan vara än ni har beställt, var god och kontakta oss så snabbt som möjligt för att klara upp saken.

1.4.3 Retur av vara

Ifall du är tvungen att returnera försändelsen kan du i Finland lämna den i posten med påskriften "KUNDRETUR" eller "RETUR". Vårt avtalsnummer är 618166. Vi löser inte in postförskottsförsändelser.  Eventuell återbetalning sker till det bank- eller kreditkonto som kunden meddelar oss när produkten returnerats och konstaterats vara i ursprunglig skick.

Meddela vänligen om alla returer i förväg, dock senast inom 14 dagar . Ni kan kontakta oss i  alla retur- och bytesärenden på e-postadressen sales@kq.fi eller telefonnumret 010 239 3350.

OBS! Vi är inte skyldiga att leverera en försändelse eller stå för returfrakten, ifall utgångsläget för beställningen har varit att beställa flera olika storlekar, färger eller modeller på prov i syfte att returnera merparten av ordern. Vi förväntar oss i såfall, att kunden själv betalar portot och inte använder vårt avtalsnummer på Posten.

Returadress:

K & Q Trading
Avtalsnummer 618166 Huhtavägen 64 67100 Karleby

 

1.4.4 Om en vara inte kan levereras

Även om vi gör vårt yttersta för att varken annonsera eller ta emot beställningar på sådana varor som redan är slutsålda, kan detta tyvärr inte alltid undvikas. Ifall produkten t.ex. tagit slut under pågående beställning, informeras kunden omedelbart om saken och i annat fall utan dröjsmål. Försäljaren förbehåller sig därför rätten att helt eller delvis annulera en beställning, ifall den beställda varan är slutsåld eller det finns andra hinder att leverera varan. Försäljaren försöker dock med kundens medgivande att leverera en ersättande eller bättre produkt till samma pris. Försäljaren förbehåller sig även rätten att inte acceptera eller efter prövning förkasta en redan bekräftad beställning och skäl föreligger.

1.5 Övriga villkor

1.5.1 Äganderätt och ansvar

Ägenderätten till varan övergår till köparen när köpesumman betalats i sin helhet. Ångerrätten och krediten på 14 dagar inskränker sig till köpare som själva eller vars familjemedlemmar är att betrakta som konsumenter. Ångerrätten upphör omedelbart när varan tas i bruk och varan måste vara betald innan den får överlåtas till någon annan genom affär eller gåva. Köparen ansvarar för den emottagna varan vid äventyr av skadeståndskrav gentemot leverantören tills varan i sin helhet är betald eller har returnerats inom tidsfristen för ångerrätten.

1.5.3 Utebliven betalning

I händelse av betalningssvårigheter, uppmanar vi förstahand våra kunder att kontakta oss för att vid behov begära anstånd med betalningen eller att göra upp en betalningsplan. Ifall beställaren inte trots uppmaning inom utsatt tid betalar en levererad vara, har leverantören rätt att hänskjuta indrivningsuppdraget till tredje part eller vid domstol söka rätt till utmätning av köpeskillingen och därtill kommande kostnader för rättegång och utsökning. En person som vid utsökning konstaterats medellös erhåller också en betalningsanmärkning i kreditupplysningsregistret, vilket väsentligen kan försvåra ifrågavarande persons möjligheter till fortsatt kredit.

1.5.4 Tviste- eller brottsmål

Tvistemål avgörs i förstahand genom förlikning och i andrahand vid Karleby tingsrätt. Varje misstanke om bedrägeri, lindrigt bedrägeri eller försök därtill (t.ex. om en person avsiktligt angivit felaktiga person- eller kontaktuppgifter, eller beställer varor utan avsikt att betala för dem) registreras och anmäls vid behov till kriminalpolisen.

Övrigt

Vänligen notera att ett byte av en specialbeställd vara t.ex. till en annan storlek inte kan skötas lika smidigt som de lagerförda produkterna. Var därför extra noggrann med att kontrollera storlek, färg etc., eftersom ett eventuellt byte måste behandlas såsom en ny beställning. K & Q följer dock självfallet lagstadgad ånger- och returrätt även ifråga om beställningssortimentet. I händelse av retur, skal varan skickas till K & Q Trading i Finland, även om den ursprungliga försändelsen kommit från utlandet.